Van Guillena naar Castilblanco de los Arroyos, 16 + 3 km, 32 tot 45 graden

Om 5.30 vertrokken. Chiara (25) en Laura (23) zetten vroeger aan, al om iets voor 4 u. Nog ontbeten in de albergue met 2 madeleintjes, confituur en koude melk. Lekker! Een verrassende 32 graden bij het vertrek; om 6u kan het regenen, er valt geen druppel. Tot de brug over de Rivera de Huelva straatlichten. Altijd een spannend moment als je je hoofdlampje omdoet … en inderdaad weer wat zoeken. Ik volg nu de track op OsmAndMaps van het compostelagenootschap, maar ben er nog niet zo handig in. Gelukkig kan ik combineren met het boekje La Via de la Plata ( Gérard Camino) van een vriend.

Koffie en een cola. Daarna een zalige, onverharde weg tussen olijfgaarden en aanplantingen van citroenbomen. Hmmm … wilde venkel. Goed zo, broeder zon, stop je maar even weg achter wolken. Een bouwvallige kasteeldonjon in een immens zonnebloemenveld. Heuvel na heuvel olijfgaarden en stoppelvelden.

“ Amazing grace, how sweet the sound, that saved a wretch like me! I once was lost, but now I’m found, was blind but now I see …” Een veerooster !?! Door mediterraan bos nu: kruiden, struiken en lage bomen. Schaduwrijk.

Om 10 u de zonnehoed opgezet. Uitgegleden in een dalend stuk op zand en keien. Mijn rechterbeen is wat geschaafd. Geen erg! Wel beter opletten … Krekelconcert.

‘ Animo! Nog 6,8 km te gaan. ‘ Onder een steeneik mijn jasje uitgespreid om 10.45 u . Appelpauze. Hoe is het mogelijk? Er kruipen alweer enkele mieren in mijn zakje met madeleintjes en mariaatjes dat aan mijn musketon hangt. Heel cynisch knijp ik ze dood. Voilà!

Nog 4,8 km naar Castilblanco langs een lokale weg. Ik hoop op een lift. Lukt niet of toch, even verder staat een auto te wachten waar hij kon stoppen. Heerlijk: airco! Lieve mensen! Ik krijg onmiddellijk een gekoeld appelsiensapje. Om 12.30 u aan de albergue de peregrinos. Oef! 45 graden ondertussen … Chiara en Laura komen binnen, volgeladen met boodschappen. Ze waren hier veel eerder, al om 9.30 u. Hoe doen ze het?

Ik moet even wachten op de hospitalero. Hij schrijft me in om 13.15 u. Een supergastvrije vrijwilliger Victor uit Malaga. Hij neemt alle tijd om ook de weg voor morgen uit te leggen en deelt zelfs zijn middageten met mij: soep met aardappelen en groenten, viskroketjes met tomaat en een peer. Verplichte rust !!!

Castilblanco is om 17 u een ingeslapen stadje. De bars zijn dicht, behalve een Döner Kebabzaak. Cola gedronken, geld afgehaald en inkopen gedaan. Er zijn 8 verlaten ooievaarsnesten aan de kerk. Victor vertelt me dat de nesten niet verlaten zijn, overdag zijn de ooievaars op zoek naar eten . Ze komen maar ’ s avonds terug naar hun nest. Dan zit ik al lang in bed! Kleurige slingers. Vanmorgen was er een mis voor St- Jacob: 25 juli , zijn feestdag. De slingers zijn voor de plaatselijke madonna die in processie van haar ermita naar de kerk gebracht werd in juni. Avondeten met zijn vieren: Victor en zijn peregrina’s . Smaakt beter dan alleen ! Tot morgen!