Van Cádiz naar Puerto Real, 34 km

Een banaan als snelle hap. Klokslag 5 u de deur achter mij dichtgetrokken. Roland gaat een stukje mee. We hadden de dag voordien de route al uitgetest van de Santiagokerk naar de zeedijk, via de Barrio de Santa Maria, waar de flamenco ontstond.

Pikdonker! De straten in Cádiz en de zeedijk zijn wel goed verlicht. De oceaan beukt in op het strand tot vlak voor de parasols met een strooien dakje waar je een ligzetel in de schaduw kunt huren. 6 u : een massa jongeren aan een dancing. Uitgaansavond gisteren !…

Om 7 u wordt het licht. Oranjerood aan de horizon waar de zon opkomt. Uiteindelijk blijk ik de weg voor de fietspelgrims te volgen tot San Fernando. Klopt! Ze wensen mij ‘ Buenas dias’ als ze mij voorbijgaan. Als voetpelgrim had ik de Ca 33- autoweg moeten oversteken aan Torregorda om zo op de camino naar San Fernando te geraken. Voorbij moerassen en zoutpannen.

Om 10 u mijn eerste koffie aan de kerk van San Fernando. Uitgebreid ontbeten met brood, komkommer en kaas. Vers appelsiensap als dessert.

Wat een avontuur om uit San Fernando weg te geraken! Ik vraag naar de Avenida del Puente Zuazo, maar een dame stuurt mij als voetganger de oude puente Zuazo op. Gelukkig ontmoet ik zo’n kilometer verder een oudere fietser Francisco die nog 10 jaar in Rotterdam gewerkt heeft. We keren samen op mijn passen terug. Hij wil mij de kortste weg van San Fernando naar Puerto Real opsturen: via de pechstrook van de autosnelweg! Vriendelijk bedankt, Francisco , maar dat doe ik niet !!! Dan maar nog verder teruggekeerd naar Venray de Vargas ( een wijnverkoper). Oef! Daar zie ik weer gele pijlen!

Een frisse cola in een winkeltje. Ze bieden mij een stoel aan om even in de koelte uit te rusten.Het goede pad naar Puerto Real gevonden, wel in de vlakke zon … Hier en daar schaduw van bamboe en reuze paardenstaart. Nog 8,5 km te gaan. Moet lukken! In de schaduw gepicknickt.

Om 15.15 u eindelijk in Puerto Real. Goed verzorgd in de eerste bar La Entrada. Ik vraag een automobilist de weg naar mijn pension en hij brengt mij meteen met de wagen. Om 16 u aangekomen. Ik word onmiddellijk naar een restaurant gestuurd en krijg er nog de laatste paella!

Wat heb ik vandaag geleerd?

1. De mensen zijn super behulpzaam.

2. De gele pijlen staan aan de linkerkant van de weg.

3. Bij brede lanen moet je naar herkenningspunten aan beide zijden kijken.

4. 3,5 liter water gedronken onderweg.

Al een blaar op mijn linkerteen.

Vanavond verken ik de weg voor morgen. Aan de kerk zijn vrijwilligers bezig om de versieringen en de linten weg te nemen. Gisteren was er hier een processie. Het Mariabeeld staat nog op haar zilveren draagstoel. Prachtig! Geëindigd op de Paseo Marítimo.

Welke verrassing brengt de dag van morgen?