Plannen 2018

St-Amelberga nadert: 10 juli, voor mensen van Mater de jaarlijkse hoogdag. Dan wordt het dorpsfeest gevierd met de traditionele ruiterommegang. We zingen het processielied met het koor en ‘s anderendaags vertrek ik naar Lissabon met mijn man Roland. We bezoeken samen de stad, een citytrip van 6 dagen.2018-07-11 16.46.52
Daarna komt Roland naar huis en ga ik  de camino portugués stappen tot Porto, 380 km, langs Fátima. De hitte kan geen probleem zijn, in België is het nu even warm. Toch ben ik van plan om ‘s morgens vroeg te vertrekken, om 6 u als het kan. Of beter ALS ik het kan. Want tot nu toe was ik meestal de laatste die vertrok uit de herberg. Het proberen waard!

Al met gewicht geoefend op wandelingen van onze Oudenaardse stapclub: rondom Mullem, de molentocht van Mater… Een ongelooflijk mooi parcours met 12 serieuze hellingen. Van oefenen gesproken! Ik heb beslist een lichtere rugzak te kopen, mijn vorige woog 2,5 kg zonder lading. Een beetje te veel van het goede! De nieuwe weegt 1,550 kg, dat scheelt een liter water !
Ik ken geen Portugees, maar de mensen ginder zijn heel vriendelijk en kennen goed Engels. Zal het mij ook dit jaar lukken? Heerlijk, die spanning: op weg gaan in vertrouwen … open staan voor wat komt … als een kind vol verwondering, vol verwachting … ontroerende ontmoetingen tegemoet. Pelgrim zijn op jakobswegen … een unieke, wonderlijke ervaring en … toegegeven, echt wel verslavend !

8 gedachtes over “Plannen 2018

  1. Hallo Anne,

    Fijn te lezen aan de vooravond van Amelberga, wat voor velen van Mater en zij die nog enige verbondenheid hebben met het dorp een hoogdag is – mijn ouders waren afkomstig van Mater en ik liep er school in de Visitatie – dat u terug op stap gaat, pelgrimeren zoals men dat noemt. U heeft de microbe van het onderweg-zijn goed te pakken, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
    Als ik u een tip voor Lissabon mag geven, trek dan even naar de tyîsche wijk Alfama, de fado-wijk. Ik heb die ook bezocht toen we met een containerschip in haven lagen, zij het beperkt in tijd tussen 21u en 24u.

    Na LIssabon volgt voor u het grote werk waarvoor je naar Portugal bent gereisd, namelijk de caminho portuguès bewandelen. Ik hoop van ganser harte dat je mag gespaard blijven van alle mogelijke ongemakken die je maar kan tegenkomen op je weg. Hopelijk zijn ook de weergoden u goed gezind, zij het niet zo heel warm zoals we hier nu meemaken.
    Ik kijk er al naar uit om uw dagelijks relaas te lezen van wat je hebt gezien en meegemaakt. Moge je heel goed aankomen na x-dagen stappen in Porto.

    Ik wens u een zeer goede tocht toe en om het op zijn portugees te zeggen “bom caminho”!

    “Ultreïa e suseia, Deus adjuva nos!”

    Like

  2. Veel succes Anne, ik wens je een goede conditie, prettige stappers/pelgrims onderweg.
    Geniet er van ……Adeus mvg, Willy Decrop

    Like

  3. Dag Anne, ik wens je een deugddoende vakantie samen met je man en daarna een inspirerende tocht naar Portugal, succes !!

    Like

    1. Bedankt Sonia voor de aanmoediging! Onlangs had ik je gezien in de Broodstraat in Oudenaarde, maar ik had het mij pas gerealiseerd als we elkaar al voorbij waren gegaan. Ook voor jou een leuke vakantie gewenst!

      Hartelijke groeten

      Anne ________________________________

      Like

  4. Weer in volle form, Annie! We wensen je een inspirerende en deugddoende tocht toe, niet te warm en fijne ontmoetingen onderweg.
    We kijken al uit naar je verslag in augustus!
    Hartelijke groeten, Lieve &Frans

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.